15 augustus 2013 – Er is de laatste maanden een overschot ontstaan op de tweedehands automarkt van kleine diesels, die nu nog wegenbelastingvrij zijn. Dat zijn ze namelijk vanaf 1 januari 2014 niet meer. Het financiële voordeel dat de eigenaar van zo’n kleine diesel had (geen MRB, maar wel de lagere dieselprijs) is vanaf volgend jaar verdwenen. Het rekensommetje wordt dan totaal anders waardoor veel eigenaren hun bespaardiesel nu nog snel proberen te verkopen.

Compacte auto’s met een zeer zuinige en schone dieselmotor – zoals de VW Polo Bluemotion op de foto –  waren in Nederland de laatste jaren niet aan te slepen. Reden: er zat een flink financieel voordeel aan vast. Je betaalde voor bepaalde modellen geen BPM als je hem kocht en geen wegenbelasting als je er mee reed. Maar je profiteerde aan de pomp wél van de lagere dieselprijs. Onder normale omstandigheden zouden veel van de kopers van zo’n auto niet genoeg kilometers per jaar maken om de hogere dieselwegenbelasting (ten opzichte van mrb voor benzineauto’s) terug te verdienen. Maar omdat er geen motorrijtuigenbelasting betaald hoefde te worden was het plotseling kassa! Auto’s zoals de Skoda Fabia Greenline, de bespaardiesels van Fiat (Punto) en Alfa Romeo (MiTo) en de VW Polo Bluemotion waren zeer populair.

Belasting schone compacte diesel in 2014 zo’n duizend euro

Nu worden deze diesels juist massaal gedumpt. Neem nou die Polo Bluemotion. Daarover betaal je vanaf 1 januari 2014 plotseling ongeveer duizend euro wegenbelasting per jaar. Wat is nu wijsheid? Doorrijden en de hogere belasting die je gaat betalen wegstrepen tegen het voordeel dat je de eerste bezitsjaren had? Of je verlies pakken? Maar hoe groot is dat verlies dan? Dat de verkopers van zo’n compacte schone dieselauto plotseling veel verlies lijden wil ANWB deskundige Menno Neeteson graag nuanceren: ‘Het is niet zozeer dat die restwaarde nu lager ligt dan we verwacht hadden of dan we normaal zien in dit segment, hij stond eerder gewoon onrealistisch hoog door die MRB-vrijstelling. Het gaat dan om de genoemde VW Polo, maar ook om de Seat Ibiza, Skoda Fabia, Fiat Punto en in mindere mate de Opel Corsa, Ford Fiesta en Alfa Romeo MiTo.’

Schone diesel nu verkopen is niet slim

En verder: ‘Het is natuurlijk nooit slim of voordelig om een nieuw gekochte auto al na 3 jaar in te ruilen. Bovendien was het uiteraard te voorzien dat de MRB-vrijstelling eindig was. Dus nieuw-kopers hebben flink voordeel gehad. En wat nu blijft is dat je een auto bezit met nog steeds lage kilometerkosten. Nu de auto wegdoen en iets anders kopen zal over de komende jaren niet tot lagere autokosten leiden dan doorrijden nu’, aldus Neeteson.

Exporteren schone compacte diesels niet interessant

Er staan opmerkelijk veel kleine, schone diesels te koop met bouwjaren van 2010 en jonger. Er is dus een groot aanbod en dat zet de prijzen onder druk. Neeteson: ‘Komt nog bij dat deze auto’s voor de export niet erg interessant zijn. In het buitenland heeft men liever een normale viercilinder diesel met wat meer power zodat je makkelijker in de bergen/heuvels rijdt. Een driecilinder dieseltje is dan simpelweg niet sterk genoeg.’ Omgekeerd geldt uiteraard ook: wie op zoek is naar een compacte auto met een kleine, schone diesel en wel genoeg kilometers maakt om de hogere MRB ‘terug te verdienen’, kan nu zijn slag slaan.

Comments are closed.