Occasionkoper kiest voor groter, luxer en jonger

Kopers van gebruikte auto’s hebben in het eerste halfjaar van 2013 in toenemende mate hun oog laten vallen op grotere, luxere en jongere exemplaren. BOVAG-autobedrijven (dealers èn onafhankelijken) verkochten in de periode januari tot en met juni 17,7 procent meer auto’s van 2 tot 4 jaar oud dan in dezelfde periode vorig jaar en 8 procent meer terreinwagens en luxe sportauto’s.

Uit de cijfers van BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie (CBMI) blijkt dat in tegenstelling tot de verkoop van nieuwe auto’s, de occasionverkoop door BOVAG-leden in de eerste helft van 2013 vrijwel gelijk is gebleven aan het niveau van een jaar eerder. De merkdealers en onafhankelijke autobedrijven verkochten 277.550 gebruikte auto’s en dat is 0,16 procent minder dan in de eerste 6 maanden van 2012. De BOVAG-bedrijven namen 52,0 procent van de bedrijfsmatige occasionverkoop aan particulieren voor hun rekening, terwijl dat een jaar eerder nog 50,8 procent was. Het lijkt erop dat de consument in deze penibele economische tijd sneller kiest voor de zekerheid van een BOVAG-bedrijf en de bijbehorende garanties.

Terrein- en sportauto’s
Binnen de occasionmarkt zijn enkele opmerkelijke verschuivingen waar te nemen. Zo hebben de BOVAG-autobedrijven 17,7 procent meer tweedehands auto’s van 2 tot 4 jaar oud afgezet, tot een totaal van 48.103 stuks. Tevens blijkt dat de voorkeur van occasionkopers uitgaat naar grotere auto’s dan waar kopers van nieuwe auto’s voor kiezen. Het zogenaamde A-segment, bestaande uit compacte auto’s als de Renault Twingo, Peugeot 107 en Kia Picanto, vormt 16,1 procent van de occasionverkoop bij BOVAG-leden, terwijl dat aandeel bij nieuwe auto’s dit jaar 23,4 procent bedraagt. Opvallend is bovendien dat de afzet van zowel gebruikte terreinauto’s (SUV) als van luxe tweedehands sportwagens met bijna 8 procent in de lift zit ten opzichte van de eerste helft van 2012.

Comments are closed.